Coraz częściej i coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu ustawowych ograniczeń wiekowych dla użytkowników takich platform jak TikTok, Instagram czy Facebook. Niemieccy nauczycieli uważają, że to złe rozwiązanie.
Niemiecki Związek Nauczycieli (Deutscher Lehrerverband) stanowczo sprzeciwia się pomysłowi wprowadzenia. Zdaniem nauczycieli, zamiast zakazów potrzebna jest skuteczna edukacja medialna.
Zakazy „niemal niemożliwe do egzekwowania”
Pomysł wprowadzenia formalnych barier wiekowych dla korzystania z popularnych mediów społecznościowych zgłaszają niemieccy politycy, w tym przedstawiciele koalicji rządzącej. Niektórzy apelują wręcz o całkowity zakaz korzystania z mediów społecznościowych przez osoby poniżej 16. roku życia.
Związek Nauczycieli nie podziela tych propozycji. — „Zrozumiała jest troska o ochronę dzieci, ale media społecznościowe to część codziennego życia młodych ludzi. Muszą oni nauczyć się, jak się w tej rzeczywistości poruszać. Zakazy tego nie ułatwią” — podkreślił Stefan Düll, prezes organizacji, w rozmowie z „Stuttgarter Zeitung” i „Stuttgarter Nachrichten”.
Zdaniem Dülla, pomysły ograniczeń są nie tylko trudne do wdrożenia, ale także nieskuteczne. — „Potencjalne zakazy i granice wiekowe są niemal niemożliwe do egzekwowania” — ocenił. Jako alternatywę wskazał konieczność rozbudowy edukacji medialnej w szkołach oraz większe zaangażowanie rodziców w proces wychowawczy. Dodał, że czy nam się to podoba, czy nie, „młodzi ludzie często czerpią wiedzę o polityce i aktualnych wydarzeniach właśnie z mediów społecznościowych”. Podkreślił przy tym znaczenie platform cyfrowych jako źródła informacji dla młodego pokolenia.
Niemieccy nauczyciele uważają, że administracyjne blokady nie są odpowiedzią na wyzwania współczesności i zamiast stawiać na zakazy, powinno się w szkołach uczyć dzieci odpowiedzialnego korzystania z treści cyfrowych. Edukacja medialna zdaniem Dülla powinna stać się integralną częścią systemu oświaty, wspieraną zarówno przez nauczycieli, jak i rodziców.
Świat wirtualny to rzeczywistość. Nie tylko dzieci i młodzieży
Rosnąca obecność dzieci w przestrzeni internetowej rodzi potrzebę wypracowania skutecznych i realistycznych rozwiązań, które będą adekwatne do współczesnych nawyków komunikacyjnych. Związek Nauczycieli zwraca uwagę, że media społecznościowe nie są już jedynie formą rozrywki – stanowią istotny element codziennego życia młodych ludzi, ich sposobu komunikowania się, zdobywania wiedzy i uczestniczenia w debacie publicznej.
Zdaniem niemieckich nauczycieli, skuteczna polityka ochrony dzieci w internecie musi być oparta nie na zakazach, lecz na kompetencjach – rozwijanych systemowo i wspólnie przez szkoły, rodzinę oraz instytucje państwowe.
aka
Źródło: heise.de, dojczland.pl