Jak diagnozować potrzeby dzieci i młodzieży?

Zapraszamy na wyjątkowe szkolenie online pt. “Diagnoza potrzeb dzieci i młodzieży w przedszkolu i w szkole”, które poprowadzi Sabina Müller. Wydarzenie odbędzie się 11 kwietnia 2024 roku, o godzinie 18:00.

Opis:
Do głównych zadań przedszkola i szkoły w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy rozpoznawanie potrzeb dzieci i młodzieży. Nie do przecenienia jest zatem rola nauczyciela przedszkola, który poprzez obserwację pedagogiczną jest w stanie wykryć u dzieci dysharmonie i zaburzenia rozwojowe, by następnie wspólnie z innymi specjalistami zaplanować dla dziecka kompleksową, skoordynowaną i na czas zorganizowaną wielodyscyplinarną pomoc. Nauczyciele szkół ponadto obserwują potrzeby edukacyjne uczniów i rozwojowe, by móc podąć działania wspierające adekwatnie do zdiagnozowanych przyczyn.
Podczas szkolenia dowiesz się, jak możesz to zrobić i z jakich możliwości skorzystać. Poruszony zostanie również aspekt zadań specjalistów, głównie w zakresie współpracy z nauczycielami w omawianym temacie.

Program szkolenia:

  1. Rozpoznawanie dysharmonii u dzieci w wielu przedszkolnym – wczesna interwencja w przedszkolu.
    Obserwacja pedagogiczna i ocena gotowości szkolnej.
    Fragmentaryczne deficyty rozwoju u dzieci.
    Przegląd najczęstszych zaburzeń mowy i komunikacji.
    Przyczyny trudnych zachowań.
    Od objawy do wsparcia – krok po kroku.
  2. Diagnoza potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym rozpoznawanie ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.
    Diagnoza ryzyka dysleksji – w tym propozycja kwestionariusza diagnozy dla nauczyciela.
    Rodzaje specyficznych trudności w uczeniu się.
    Warunki przeprowadzenia diagnozy dysleksji rozwojowej.
    Możliwe formy wsparcia ucznia z dysleksją.
  3. Diagnoza trudnych zachowań uczniów
    Objawy w zachowaniu, które powinny zaniepokoić.
    Podjęcie działań diagnostycznych we współpracy z rodzicami.
    Przyczyny trudnych zachowań i podjęcie oddziaływań korygujących.
  4. Sposoby pozyskiwania informacji o uczniu i jego potrzebach.
    Propozycje źródeł pozyskiwania wiedzy o uczniu z podziałem na grupy wiekowe.
    Wyniki diagnozy sytuacji wychowawczej w klasie – propozycja arkusza.
    Planowanie pracy wychowawczej w klasie.
  5. Zadania specjalistów pracujących w szkole dotyczących wsparcia nauczycieli i wychowawców w zakresie diagnozowania sytuacji wychowawczej w klasie i planowania działań integrujących.